By-pass & Fly-over (Geel-west)
By-pass & Fly-over (Geel-west)

By-pass & Fly-over Geel-West

By-pass en Fly-over om de verkeersknoop in Geel-West te ontwarren

De huidige verkeerssituatie nabij het complex Geel-West en aan de kruispunten N19-Bell Telephonelaan en N19-Nijverheidsstraat is bekend: langdurig aanschuiven aan verkeerslichten of aan de op- en afritten van de snelweg. Dat leidt tot heel wat frustratie, tijdverlies, onveilige situaties en sluipverkeer en maakt de omgeving bovendien weinig aantrekkelijk. Er is met andere woorden dringend nood aan een oplossing.

Wat verandert er door de ingreep?

Met een dubbele rotonde (met by-passen) en fly-over kiest de Vlaamse overheid voor een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer. Het is een bewuste zet om fiets- en autoverkeer zo veel mogelijk te scheiden, wat de veiligheid ten goede komt. 

 

By-pass?

Langs beide op- en afritten van de E313 komen ruime rotondes. Die rotondes krijgen een fraaie aankleding met vegetatie en een vijver. Zachte weggebruikers kunnen via aparte tunnels onder de rotonde passeren, veilig afgescheiden van het drukke auto- en vrachtverkeer. Een aparte bushalte, gekoppeld aan een ruime carpoolparking, is ook voorzien.

Fly-over?

Een belangrijk aandeel in de oplossing van het verkeersprobleem nabij Geel-West wordt verwacht van de realisatie van de fly-over. Dat is intussen de volksnaam voor de toekomstige overbruggingen de noordelijke rotonde. Via de fly-over kunnen bestuurders rechtstreeks over de snelweg, de noordelijke rotonde en het Albertkanaal rijden – zonder hinder of kruisende verkeersbewegingen . De grote meerwaarde van dit concept is de volledige scheiding van het (noordzuidgerichte) doorgaand verkeer met alle belangrijke oostwestgerichte takken. Beide verkeersstromen worden gekoppeld via een zeer ruime en overzichtelijke rotonde – waarbij de fietsers een apart tracé hebben. De nieuwe kabelbrug over het Albertkanaal houdt rekening met de geplande verbreding van het kanaal.